wtorek, 5 lipca 2016

8 rzeczy które musisz zrobić, będąc na Railay

Railay to półwysep w prowincji Krabi, do którego dotrzeć można tylko drogą wodną. My z lotniska w Krabi pojechałyśmy busem do miasteczka Ao Nang i w porcie złapałyśmy łódkę, która zabrała nas na miejsce (100bath).

Cała przeprawa była dość komiczna - dojechałyśmy do portu kiedy było już ciemno, więc nasze ładowanie się na łódkę, do której musiałyśmy z plecakami dojść jakieś 30m wgłąb morza skończyło się na przemoczonych ubraniach i pogubionych japonkach;)

Railay dzieli się na 4 części - Railay West, Railay East, Phra Nang (najładniejsza plaża) i Tonsai. My postanowiłyśmy zatrzymać się w Tonsai, bo słyszałyśmy, że panuje tam bardziej wyluzowany i backpackerski klimat niż w innych cześciach półwyspu, jest to też mekka wspinaczki skałkowej - widać to o każdej porze dnia a grupy wspinająych się znajomych okupują każdy wolny kawałek skały;) Tonsai zupełnie nas zaczarowało - i ja szczerze mogę powiedzieć, że to jedno z naszych ulubionych miejsc na świecie.

Z Tonsai wiąże się też dość smutna historia - kiedyś było hippie mekką i wszystkie bary, bungalowy i shacki znajdowały się na plaży. W 2010 roku jednak ziemię na Tonsai wykupił wielki deweloper i postanowił wybudować tam 5-gwiazdkowy resort, oddzielając plażową część betonowym murem. Wszystkie miejsca musiały przenieść się w głąb wybrzeża a mur stał się znienawidzonym symbolem tzw. resort people. Na całej długości muru można znaleźć antykapitalistyczne sentencje i całą masę street artu, malunków i obrazów, które w 100% oddają klimat tego miejsca. Zobaczcie sami;)

Jeśli chodzi o noclegi to miałyśmy okazję zatrzymać się w 3 miejscach; bungalowy Chill, Jungle View Resort i Jungle Hut. Naszym ulubionym był Jungle View Resort, za bungalow płaciłyśmy 800bath dziennie na 3 osoby. Polecamy tylko uważać na to, co zostawiacie na balkonach, bo kręci się tam dużo małp, które chętnie przygarną Wasze fanty z tarasu;)

Co robić na Tonsai? Oto nasza lista:

1. Wypożycz kajak i znajdź ukryte między skałami laguny

Wypożyczalnie kajaków znajdziecie na każdej z 4 plaż - my wyruszyłyśmy z Tonsai i opłynęłyśmy półwysep do Phra Nang. Po drodze "zacumowałyśmy" między skałami i mogłyśmy się nacieszyć małą laguną tylko dla nas.

Kiedy w wypożyczalni dają wam ocean packi - weźcie je i zapakujcie tam wszystkie rzeczy - wiemy co mówimy. Wywróciłyśmy kajak ze sobą i wszystkimi naszymi rzeczami na pokładzie i gdyby nie te worki to nasze telefony i cała reszta rzeczy, które miałyśmy ze sobą znalazłaby się na dnie morza;)

2. Odwiedź jaskinię fallusów

Będąc na plaży w Phra Nang koniecznie dojdźcie do jej końca - znajduje się tam jaskinia drewnianych, kolorowych penisów zwana Princess Cave. Z jaskinią wiążę się wiele legend, jednak wszystkie prowadzą do księżniczki, na której cześć powstała.

3. Podejmij się wspinaczki na Viewpoint

Zamień japonki na tenisówki lub adidasy i wyrusz na  Viewpoint - trasa zaczyna się zaraz za plażą Phra Nang, a wejściu na górę pomagają zawieszone na skałach liny.

Wracając z punktu widokowego, warto na rozwidleniu skręcić w lewo (są drogowskazy) i zejść (również po linach) do ukrytej laguny. Na początku trasa w dół może wydawać się dość przerażająca, skały, po których trzeba zejść to właściwie pionowa ściana w dół, ale warto pokonać strach - w rzeczywistości wejście i wyjście nie jest takie straszne :)

Viewpoint
Laguna

4. Obejrzyj pokaz ognia w Chill Out Barze

Chill Out Bar to jedno z najfajniejszych miejsc na Tonsai, można tam pospacerować po linie, zejść pyszne śniadanie, poczilować na poduchach, a wieczorem - załapać się na niesamowity pokaz ogni, wykonywany przez lokalsów.

5. Wybierz się na wycieczkę jachtem i poszukaj miejsc do nurkowania

Jeśli jesteś z paczką znajomych albo na miejscu znajdą się chętni - wynajmijcie jacht i wybierzcie się na całodniową wycieczkę. Warto odwiedzić okoliczne wysepki - Pod Island czy Chicken Island i poszukać ustronnych miejsc do nurkowania. Nie musimy też chyba wspominać jak klimatyczny jest zachód słońca oglądany z łódki :)

6. Spędź popołudnie i wieczór w wyczilowanych barach na Tonsai

Czas w tym miejscu płynie wolniej i przyjemniej - ludzie są niesamowicie otwarci i mili a bary mają bardzo przyjazny i  specyficzny klimat ;)

7. Wypożycz skuter i odwiedź Emerald Pool

Wycieczkę najlepiej rozpocząć rano, ponieważ jedna z głównych atrakcji rejonu Blue Pool - małe szmaragdowe jezioro, czynne jest tylko do godz. 15. Nieświadomi tego faktu, dotarliśmy tam dopiero po godz 16;)

Została nam kąpiel w głównym jeziorku, czyli Emerald Pool, które ze względu na późną porę pełne bylo turystyów i dzieci, które chętnie odwiedzają to miejsce po szkole.

Mimo tego, wycieczkę zaliczamy do udanych - spacer po lesie, w którym znajdują się jeziorka był bardzo przyjemny a powrót na skuterach podziwając słońce chowające się za palmami zapewnił nam dobre humory na resztę wieczoru :)

8. Spędź dzień odpoczywając i popijając kokosy na plaży Railay

Plaża Railay to typowo tajska pocztówka - kolorowe łódki, biały piasek i krystaliczna woda. Pomimo tego, że jest tam więcej turystów, polecamy spędzić tam dzień relaksując się, pływając i popijając świeże kokosy.

Długo nie zapomnimy o Tonsai i mamy nadzieję, że uda nam się jeszcze kiedyś tam wrócić :) Jeśli potrzebujecie miejsca, w którym będziecie mogli zupełnie się zrelaksować, zapomnieć o problemach i odciąć od świata (na Tonsai elektryczność działa tylko do 18:00 do 6:00) to na pewno jest to miejsce idealne ;)

Tutaj na Tonsai jadłyśmy najlepsze kokosowe lody na świecie!